فیش اسپا چیست و چه مزایا و ضررهایی دارد

 

عوارض جانبی فیش اسپا, فیش اسپا چیست, فیش اسپا

فیش اسپا چیست

 

همه چیز درباره پدیکور پا با ماهی

فیش اسپا یا به اصطلاح پدیکور ماهی یکی از عجیب ترین روشها برای پاکسازی پوست مرده و پینه های روی پا و کمک به درمان بیماری های پوستی از جمله پسوریازیس است.

پدیکور ماهی یکی از روش های زیبایی عجیبی است که در سالهای اخیر وارد فرهنگ عامه شده. فیش پدیکور (به انگلیسی : fish pedicure) که به نام فیش اسپا (به انگلیسی : fish spa) شناخته میشود به این معنی است که شما با مراجعه به مکانی خاص پاهایتان را در  یک وان آب پر از ماهی های کوچک به نام گارا روفا (به انگلیسی: Garra rufa) یا دکتر ماهی فرو میبرید و این ماهی ها از پوست مرده روی پاهای شما تغذیه می کنند تا جایی که لایه پوست زیرین که زنده محسوب میشود نمایان شود.

 

دکتر ماهی بومی خاورمیانه است و از آن ها به عنوان درمان پزشکی برای بیماری های پوستی از جمله پسوریازیس استفاده میشود.

مطالعه ای که در محیط کنترل شده در دانشگاه پزشکی اتریش انجام شد نشان دهنده موثر بودن پدیکور ماهی برای پسوریازیس بوده است. البته نکته قابل توجه این است که مخیط آزمایشی یک آزمایشگاه بهداشتی بوده نه مرکز زیبایی و آرایشی.

 

در اواخر دهه 2010 استفاده از ماهی برای پدیکور پا بسیار محبوب شد. اگر سابقا برای از بین بردن پوسته های مرده اطراف ناخن ها یا پینه های کف پا به سالن ناخن میرفتید حالا میتوانید از پدیکور ماهی استفاده کنید. ماهی پدیکور ماهی های ریز و بدون دندانی هستند که علاقه زیادی به خوردن  پوست های مرده دارند و نتیجه کار آنها باقی ماندن پوست صاف و ابریشمی روی پاهایتان است.

 

استفاده از فیش اسپا علاوه بر بهبود ظاهر و نرمی پوست باعث کاهش علایم پسوریازیس و اگزما می شود.  البته رعایت بهداشت در این مکان ها کمی مشکل به نظر میرسد.

 

آیا فیش اسپا خطر دارد, پدیکور ماهی, پدیکور پا با ماهی, ماهی مخصوص پدیکور

پدیکور ماهی یا فیش اسپا یکی از روش های زیبایی عجیب است

 

تاریخچه فیش اسپا

گفته میشود که ترک ها حداقل 400 سال از ماهی گارا روفا برای لایه برداری استفاده میکرده اند. با این حال پدیکور ماهی از اواسط دهه 2000 در تفرجگاه های ترکیه ، ژاپن و کرواسی معرفی شده و محبوبیت و کاربرد تجاری پیدا کرد.

اولین فیش اسپاهای آمریکا در سال 2008 افتتاح شد و در سال 2010 به انگلیس رسید. یک سال بعد تقریبا 280 مرکز پدیکور ماهی در انگلیس در حال فعالیت بود.

خواندن
علل ایجاد لکه های روی پوست پا چیست و چگونه درمان می شود؟

 

محبوبیت فیش اسپا در سال 2011 با انتشار یک مقاله علمی ضربه سنگینی خورد. قضیه از این قرار بود که آزمایش بر روی 6000 ماهی Garra rufa در اندونزی نشان داد که این ماهی ها به باکتری استرپتوکوکوس آگالاکتیا ( به انگلیسی : Streptococcus agalactiae ) آلوده شده اند. باکتری ای که به طور بالقوه برای افرادی که مبتلا به بیماری های مزمن یا ضعف سیستم ایمنی هستند، مضر است.

 

این کشف منجر به واکنش منفی سازمان حفظ سلامت انگلیس (HPA ) و سازمان پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا (CDC ) شده و فعالیت مراکز فیش اسپا حداقل در 10 ایالت آمریکا  ممنوع اعلام شد.

 

فواید فيش اسپا, مضرات فيش اسپا, روش کار فیش اسپا

نحوه انجام فیش اسپا

 

روش کار فیش اسپا

فیش اسپا در اصطلاح عامیانه به نام دکتر ماهی شناخته میشود. ماهی گارا روفا بومی ترکیه ، سوریه ، ایران و عراق است. از این ماهی به صورت انحصاری فقط برای پدیکور استفاده میشود زیرا غذای این ماهی ها پوست های مرده ای است که روی پا را گرفته است و به راحتی برایشان قابل تشخیص است.

 

معمولا ماهی ها را در یک مخزن مشترک در آب گرم نگهداری میکنند و پس از ورود مشتری حدود 100 عدد ماهی را به وان مخصوص پا منتقل میکنند.

قبل از شروع کار با پدیکور ماهی باید پاها کاملا شستشو داده شده و از نظر وجود بریدگی و عفونت کاملا بررسی شود.

 

دکتر ماهی با لرزشی که ورود پایتان به آب ایجاد میکند بلافاصله جذب پاها شده و در اطراف تکه های پوست مرده که به رنگ روشن تر روی  پا نمایان هستند برای تغذیه جمع می شوند.

 

از آنجا که این ماهی ها دندان ندارند تماس آن ها با پوست هیچ دردی ندارد و فقط ممکن است گاهی در بعضی قسمت ها احساس قلقلک داشته باشید.

پدیکور ماهی بین 15 تا 30 دقیقه طول میکشد و در صورت تمایل بعد از اتمام کار میتوانید از خدمات پدیکور سنتی هم استفاده کنید.

 

محبوبیت فیش اسپا بین سلبریتی ها

شاید بتوان گفت اگر سلبریتی ها و افراد مشهور فیش اسپا را امتحان نمیکردند، پدیکور ماهی نمیتوانست به محبوبیت برسد. اگر شما جدیدا این اصطلاح را شنیده اید، سلبریتی ها سالهاست که از آن استفاده میکنند. حالا یا ممکن است به صورت اتفاقی و از روی کنجکاوی این کار را انجام  داده باشند یا برای تبلیغات هزینه های زیادی دریافت کرده باشند.

خواندن
علل و راههای درمان جوش بازو

 

ماهی ها پوست مرده میخورند

وقتی اولین بار شنیدید که ماهی ها برای لایه برداری پوست استفاده میشوند چه فکری داشتید؟ اگر فکر میکنید آن ها از بدن شما برای ناهار استفاده میکنند کاملا حق با شماست.

به گفته دکتر تس ماوریسیو ، متخصص پوست در بورلی هیلز، و مدیر کلینیک پوست ام بیوتی، این روش از نظر فنی پدیکور نیست بلکه شامل فرو بردن پاها در آب پر از ماهی های ریز است که پوست مرده میخورند. این ماهیان به دلیل توانایی پاک کردن و خوردن پوست مرده بدون خونریزی و آسیب رساندن به پوست سالم شناخته شده اند. ماهی ها در فیش اسپا به معنی واقعی کلمه گرسنه اند.

 

ماهی ها در بین زمانی که مشتری به فیش اسپا مراجعه نمیکند تغذیه نمی شوند و تنها وعده های غذایی که مصرف میکنند پوست پای مشتریان است. بنابراین لایه برداری پوست پا، تمیز و نرم کردن پای شما در واقع تنها غذایی است که برای رفع گرسنگی بدست می آورند.

 

پیشنهاد ویژه
  • لیزر موهای زائد,عوارض لیزر موهای زائد,اصلاح لبخنددیگه از شر موهای زائدتان خلاص شوید
  • لباس دخترانه,لباس پسرانه,خرید لباس بچگانهپوشاک ژورنالی کودک با قیمت باورنکردنی
  • بورس، سرمایه ،صنعت ،اقتصاد,صرافیدر کدام ارز سرمایگذاری کنم؟ اینجامقایسه کن

به همین دلیل انجمن های حمایت از حیوانات روی خوشی به این مراکز نشان نمیدهند. علاوه بر گرسنه نگه داشتن ماهی ها ، جا به جایی بیش از حد و آب به آب شدن آن ها هم باعث ایجاد نگرانی برای سلامت ماهی ها شده است. بویژه اگر فردی که به فیش اسپا مراجعه میکند از لوازم بهداشتی یا ضد آفتاب و لوسیون روی پای خود استفاده  کرده باشد که برای سلامت ماهی ها نگران کننده است.

 

فواید فيش اسپا, مضرات فيش اسپا, روش کار فیش اسپا

احساس هنگام انجام فیش اسپا

 

فیش اسپا چه حسی دارد؟

آیا تا به حال شده کنار اسکله یا درون قایق پاهایتان را در آب آویزان کنید تا ماهی ها پای شما را بخورند؟ در این صورت میتوانید احساس عجیبی که در فیش اسپا ایجاد می شود را تصور کنید. تصور کنید یک دسته ماهی به یکباره شروع به مکیدن پوست پاها میکنند ، تصور ایجاد خلا یکباره برای کسی که چنین تجربه ای نداشته است امکان ندارد. درکل باید بگوییم منتظر یک احساس  خاص و عجیب باشید. ماهی گارا دندان ندارد بنابراین برای خوردن پوست مرده باید آن را بمکد می توانید تصور کنید هزاران جارو برقی کوچک ، زیر آب به پاهای شما وصل شده است.

خواندن
پیشگیری از پیری پوست با روغن شی باتر

 

به گفته جان هو، صاحب یکی از مراکز فیش اسپا، آنچه مشتریان از این تجربه بدست می آورند بیشتر از پاهایی نرم و تمیز است. ورود به فیش اسپا  با خندیدن همراه است. من افرادی را دیده ام که تا زمانی که اشکشان بیرون نیاید می خندند. فکر نمیکنم هزینه این همه خندیدن با پول قابل سنجش باشد.

 

مزایا و فواید فیش اسپا

به گفته دکتر کلاین ، این ماهی ها می توانند به تحریک جریان خون، افزایش گردش خون، تحریک نقاط طب سوزنی، کاهش بوی پا، کمک به درمان عفونت های قارچی و غیره کمک کنند البته به گفته او هیچ کدام از این ادعاها از نظر علمی اثبات نشده است.

 

یک آزمایش کوچک در سال 2006 نشان داد که استفاده از ماهی در کناز اشعه ماورا بنفش یک گزینه درمانی مناسب با عوارض جانبی اندک برای درمان پسوریازیس است.

طرفداران فیش اسپا ادعا میکنند که تمیزی و لطافتی که پاها بعد از آن خواهد داشت را هرگز تجربه نکرده اید.

 

مضرات و ملاحظات بهداشتی فیش اسپا

با وجود بدون دندان بودن این ماهی ها ولی گزارش ها حکایت از این دارد که اگر ماهی بیش از حد پوست یک نقطه را بخورد احتمال ایجاد بریدگی یا ساییدگی در محل وجود دارد.

البته با توجه به واقعیت گفته شده در بالا و یا وجود بریدگی یا زخم مشتری قبل از ورود به فیش اسپا به گزارش سازمان سلامت انگلیس احتمال انتقال بیماری های خونی در فیش اسپا بسیار کم است.

 

در صورتی که مبتلا به بیماری اگزما، پسوریازیس یا بریدگی پوست باشید احتمال انتقال عفونت باکتریایی در فیش اسپا وجود دارد. گرچه این مورد از نظر علمی امکان پذیر است ولی موارد اثبات شده عفونت در نتیجه پدیکور ماهی بسیار کم است.

 

سازمان حفظ سلامت انگلیس توصیه میکند از آنجا که در فیش اسپا به طور بالقوه در معرض عفونت پوستی هستید ، افراد مبتلا به بیماریهایی از جمله دیابت، بیماری ویروسی که از طریق خون منتقل میشود، افرادی که سیستم ایمنی ضعیف یا درماتیت روی پا دارند از مراجعه به فیش اسپا اجتناب کنند.

 

گردآوری:بخش آرایش و زیبایی بیتوته 

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *