آشنایی با خواص بی نظیر و فراوان اکلیل کوهی

انواع اکلیل کوهی, گل اکلیل کوهی, اکلیل کوهی چیست

گیاه اکلیل کوهی با نام گیاه رزماری نیز شناخته می شود

 

آشنایی با خواص دارویی گیاه رزماری یا اکلیل کوهی

اکلیل کوهی همان گیاه رزماری است که بیشتر در مناطق مدیترانه ای می روید و گیاه بومی این منطقه است. رنگ گل های آن مختلف است و در فصل بهار و تابستان رنگ گل ها به رنگ های سفید،بنفش،صورتی و آبی می رویند.

در حالت عادی ارتفاع بوته اکلیل کوهی به 20 تا 50 سانتی متر میرسد اما وقتی در شرایط مناسب آب و هوایی قرار بگیرد ارتفاع آن به 150 سانتی متر هم میرسد که شرایط مناسب برای این گیاه هوای گرم و مرطوب است.

 

کاشت اکلیل کوهی در خانه

گیاه رزماری روش کاشت ساده ای دارد و به راحتی می توانید در منزل خود از این گیاه نگهداری کنید و از بوی خوش رزماری در فضای خانه تان لذت ببرید. در بیرون از خانه رزماری می تواند به یک بوته نسبتا بزرگ تبدیل شود،حتی تحمل زمستان و سرمای ملایم را دارد.

 

داخل خانه مزایای رزماری این است که کمی خشک می باشد و مرتب در اندازه گلدان طبیعی خود باقی می ماند. شما واقعا می توانید رزماری را خودتان رشد دهید و در تمام طول سال از آن لذت ببرید، چه بخواهید بوی رزماری را در منزل تان داشته باشید و چه بخواهید آن را در بیرون از خانه داشته باشید.

 

طرز استفاده از گیاه اکلیل کوهی, طرز تهیه چای اکلیل کوهی, استفاده از اکلیل کوهی

بهترین زمان برای کوددهی اکلیل کوهی در فصل بهار است

 

نکات نگهداری از اکلیل کوهی در خانه

گلدان و خاک مناسب 

یک گلدان را با عمقی انتخاب کنید که ارتفاع آن باید احداقل به همان اندازه،عمق داشته باشد. گلدان باید به اندازه کافی بزرگ باشد که حداقل 3 سانتی متر فاصله بین لبه و ریشه را تأمین کند.

 

آب دادن مناسب 

چند روش برای انجام این کار وجود دارد که عبارتند از: 

اگر رزماری بیرون از خانه است،دوبار در هفته آب بدهید

اگر خاک به طور مداوم مرطوب بود در نظر داشته باشید که کمی سیلتی یا خاک ماسه ای را به خاک اطراف رزماری اضافه کنید.

اگر برای زمستان به خانه می آوریدش هر دو هفته یکبار خاکش را آب دهید و یا وقتی خاک بالای گلدان خشک میشود این کار انجام دهید.

آب را در طرف پایین گلدان با سنگها رها کنید زیرا آب تبخیر میشود و زرماری آن را جذب خواهد کرد.

 

نور مناسب 

اکلیل کوهی در حدود شش تا هشت ساعت در روز باید در معرض آفتاب قرار بگیرد . چه اکلیل کوهی در منزل باشد و یا بیرون از منزل،حتما باید زمان زیادی در مقابل نور خورشید قرار بگیرد.

 

کوددهی مناسب 

بهترین زمان برای کوددهی اکلیل کوهی در فصل بهار است. رزماری را 2 تا 3 بار در طول یک ماه،قبل از اینکه بخواهید گیاه را در تابستان در خارج از خانه قرار دهید می توانید کوددهی کنید. 

 

عکس گیاه اکلیل کوهی, اکلیل کوهی برای مو, اکلیل کوهی یا رزماری

دمنوش اکلیل کوهی برای رفع استرس مفید است

 

اکلیل کوهی و روش های استفاده از آن

این گیاه خواص دارویی زیادی دارد و در روش های مختلف می توان از آن استفاده کرد که در ادامه چند نمونه از این خواص و این روش ها را برای شما بازگو می کنیم.

– ضد عفونی کننده  

– ضد درد  

– ضد التهاب  

– ضد افسردگی  

– ضد ویروس   

– تقویت قوای جنسی   

– خلط آور    

– تقویت حافظه  

– تقویت گردش خون   

– رفع اضطراب و پریشانی

 

اکلیل کوهی یا گیاه رزماری تازه 

گیاه رزماری تازه را می توان به صورت دمنوش استفاده کرد که فواید زیادی دارد از جمله :

1) اگر زیاد استرس دارید و خیلی دچار بی خوابی می شوید دمنوش رزماری مثل آب رو آتیش عمل می کند.

 

2) اگر میگرن دارید برای درمان طبیعی آن از دمنوش رزماری استفاده کنید.

 

3) اگر کم خونی دارید از دمنوش رزماری استفاده کنید. یک خون ساز قوی است.

 

4) برای تنظیم دوران قاعدگی خانم ها عالیه و از ترشحات بیش از حد جلوگیری می کند. 

 

5) یک مکمل قوی برای رشد مو است که اگر چهل روز از آن استفاده کنید از تنیجه آن سورپرایز می شوید.

 

6) یک دمنوش خوب برای فصل سرما است که از سرماخوردگی و کرونا جلوگیری می کند. 

 

7) افرادی که بنیه ی ضعیفی دارند باعث ایجاد نیروی جدید در آنها می شود.

 

8) باعث دفع نفخ موجود در معده و روده می شود.

 

9) استفاده از این گیاه برای تنظیم ضربان قلب مفید است.

 

10) برای افرادی که افسردگی یا حالت عصبی دارند بسیار مفید است

 

اکلیل کوهی خشک شده

اکلیل کوهی خشک شده آنتی اکسیدانی قوی برای بدن،آرامش دهنده ای فوق العاده،برای درد یا زخم معده،تقویت و افزایش رشد مو،تقویت سیستم ایمنی بدن،به سلامت کبد کمک می کند، خوشبو کننده عالی برای دهان و…است.

 

استفاده از اکلیل کوهی خشک شده در غذا باعث تسکین دردها ، آرامش جسمی و روانی ، تقویت حافظه ، کمک به ریه ها و دستگاه تنفسی می شود اما این را بدانید ، گیاه رزماری را باید دقیقا قبل از خوردن غذا به غذا اضافه کنید زیرا دمای بالا باعث از بین رفتن بعضی از خاصیت های این گیاه می شود.

 

استفاده از آن در غذا به خاطر خاصیت های آنتی اکسیدانی ضد التهاب، ضد سرطان و… که دارد باعث قوی تر شدن سیستم ایمنی بدن شما می شود و با عفونت ها مبارزه می کند. در کل یک ادویه خوب برای فصل سرما است که از سرما خوردگی و کرونا جلوگیری می کند.

 

کبد چرب یکی از چالش هایی است که بیشتر ما ایرانی ها به خاطر تغذیه غلط با آن بروبه رو هستیم . اما اگر شما از رزماری خشک شده در غذاها استفاده کنید کبدتان سلامت می شود. اکلیل کوهی با کمک به هضم چربی باعث فعال سازی مکانیسم دفاعی آنتی اکسیدانی برای محافظت از کبد می شود.

 

در زمان های قدیم برای از بین بردن آلودگی ها و انرژی های منفی گیاه رزماری را می سوزاندند. امروزه نیز اسماج گیاه اکلیل کوهی وجود دارد که با سوزاندن آن بوی بسیار خوب و مطبوعی فضا را پر می کند. پس بدانید که سوزاندن رزماری هم کلی سود دارد که فقط با یکبار تست کردن آن بیشتر عاشقش می شوید.

 

طرز استفاده از گیاه اکلیل کوهی, طرز تهیه چای اکلیل کوهی, استفاده از اکلیل کوهی

روغن اکلیل کوهی برای از بین بردن بوی نامطبوع دهان به کار برده می شود

 

روغن گیاه رزماری یا اکلیل کوهی 

برای برطرف شدن درد و التهاب نیز می توان از روغن اکلیل کوهی استفاده کرد. به طوری که وقتی روغن اکلیل کوهی استعمال می شود موجب گردش خون،گرمی و داغی موضعی می شود و درد و التهاب را برطرف می کند.

 

در کشورهای پیشرفته از روغن و پماد گیاه رزماری برای درمان رماتیسم مفصلی استفاده می شود. روغن رزماری خاصیت ضد عفونی دارد و برای از بین بردن بوی نامطبوع دهان به کار برده می شود. استفاده چند قطره ازآن در بینی برای افرادی که دچار سکته مغزی شده اند در هنگام شب بسیار می تواند مفید باشد. همچنین این روغن خاصیت باکتریایی دارد و برای از بین بردن بوی نامطبوع حاصل از تعرق نیز می توان از آن استفاده کرد.

 

برای برطرف کردن سردرد بدون اینکه از قرص و دارو استفاده کنید این عرق را بو کنید و یا چند قطره از آن را در بینی خود بچکانید. امروزه از روغن رزماری در ادکلن ها و خوشبو کننده های بدن و خوشبو کننده های هوا نیز استفاده می شود. همچنین صنایع و کارخانجات هم در شامپوها و محصولات تمیز کننده از این گیاه استفاده میکنند.  

 

گردآوری:بخش سلامت و بهداشت بیتوته 

 

خواندن
گیاهان دارویی که به درمان اندومتریوز کمک می کند

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *