دلایل بوی بد ناف چیست و چگونه ناف بدبوی خود را تمیز کنیم؟

درمان بوی بد ناف, درمان خانگی بوی بد ناف, علت بوی بد ناف نوزاد

علل بوی بد ناف

 

علت بوی بد ناف و روش های خلاصی از آن

ناف یک فرو رفتگی در وسط بدن است که دارای اشکال گوناگونی است. ناف می تواند محل زندگی بسیاری از باکتری ها باشد. ممکن است در هنگام شست و شو گاهی فراموش می شود، اما اکثر باکتری های آن بی خطر هستند ولی اگر شروع به تکثیر کنند سبب عفونت می شوند. گاهی افراد متوجه بوی بد از ناحیه ی ناف خود می شوند. علت بوی بد ناف چیست؟

بوی بد ناف

اکثر ناف ها حالت فرورفته دارند، به همین دلیل محل زندگی مناسبی برای باکتری ها هستند و سبب تجمع آلودگی و کثیفی شوند.

گاهی افراد گزارش می کنند که ناف آنها بوی پنیر، ماهی و یا ادرار می دهد. این بو اکثرا خطری برای زندگی فرد ندارد و می تواند نشان دهنده ی عدم رعایت بهداشت توسط فرد باشد. اما یکسری دلایل دیگر هم وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می شود:

 

عدم رعایت بهداشت

یکی از شایع ترین دلایل بوی بد ناف عدم رعایت بهداشت توسط فرد است. پوست انسان محل زندگی تعداد بسیار زیادی باکتری است که اکثرا بی ضرر هستند، اما در هر صورت پوست باید به شکل درست و منظم شسته شود.

 

اگر بهداشت به شکل مناسب رعایت نشود باکتری هایی که در ناف قرار دارند زیاد می شوند، هرچه ناف فرد عمیق تر باشد می تواند تعداد بیشتری باکتری را در خود جمع کند، این باکتری ها از آلودگی ها، ترشحات پوستی، چربی سطح بدن تغذیه می کنند و در صورتی که این وضعیت ادامه داشته باشد، پاکسازی به شکل درست صورت نگیرد، می تواند سبب بوی نامطبوع در ناف شود. این بو می تواند با رعایت نکات بهداشتی رفع شود.

 

عفونت کاندیازیس

کاندیدا یک نوع قارچ مخمر است که تمایل دارد در محیط های گرم، مرطوب و کم نور زندگی کند مثلا زیر بغل و ناف. در صورتی که بهداشت در این نواحی رعایت نشود؛ این قارچ می تواند تکثیر شود و عفونت قارچی را ایجاد کند و علائمی را از جمله؛ قرمزی و پوسته پوسته شدن به همراه دارد.

 

این نوع قارچ می تواند با داروهای ضد قارچ و رعایت نکات بهداشتی برطرف شود. خنک، خشک و تمیز نگه داشتن ناف می تواند روند بهبودی را تسریع کند. احتمال ایجاد این عفونت در افراد چاق و دیابتی بیشتر است. به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن، در بیماران دیابتی ضعیف می شود، توانایی مقابله با عفونت ناشی از قارچ کاهش می یابد.

 

بوی بد ناف را چگونه از بین ببریم, بوی بد ناف مردان, بوی بد ناف

عفونت ناشی از پیرسینگ عامل بوی بد ناف

 

آسیب پوستی

اگر ناف خود را جراحی کردید (درمان فتق ناف) یا پوست اطراف ناف را پیرسینگ زدید، احتمال ایجاد عفونت و به دنبال آن بوی نامطبوع وجود دارد. علائمی مثل؛ خروج چرک بد بو از ناحیه عفونت، قرمزی، تورم ممکن است وجود داشته باشد. در صورتی که این علائم را بعلاوه ی تب مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید.

 

کیست ها

دو نوع کیست در این رابطه وجود دارند:

• کیست پیلار؛ که در نزدیکی فولیکول مو ایجاد می شود و کیست اپیدرمویید؛ یک برآمدگی است که در لایه ی بالایی پوست ایجاد می شود. این کیست ها حاوی مواد پروتئینی آلوده و ضخیم هستند که در صورت پاره شدن آنها و خروج این مواد می تواند بوی بد ایجاد کنند. در صورت پاره شدن آنها مایع زرد رنگی خارج می شود و کم کم از بین می رود. احتمال عفونی شدن این کیست ها وجود دارد. تشخیص و درمان این کیست ها بر عهده ی پزشک است.

 

• کیست های چربی یا سبابه نوع دیگری هستند که نسبت به دو نوع دیگر شیوع کمتری دارند. این کیست از غدد چربی پوست که ماده ای بنام سبوم ترشح می کنند تشکیل می شود. این کیست های پر از چربی می توانند سبب ایجاد عفونت شوند. درمان این کیست ها بر اساس نظر پزشک و نیاز بیمار تعیین می شود.

 

بارداری

بسیاری از خانم ها در حین بارداری ممکن است این عارضه را تجربه کنند. به دلیل اینکه در دوره ی بارداری سوخت و ساز بدن افزایش می یابد؛ تعرق بیشتر می شود و به دنبال آن اگر بهداشت به خوبی رعایت نشود، آلودگی در آن افزایش می یابد و سبب بوی نامطبوع ناف می شود. همچنین ادرار جنین از طریق مجرای اورک به مثانه ی مادر منتقل می شود، اگر اختلالی در این مسیر انتقال ایجاد شود، ممکن است ترشحات آبکی با بوی بد از ناف خارج شوند.

 

قاعدگی

بوی بد ناف در دوران قاعدگی نیز گزارش شده.

 

KEYWORDS

تجمع سلول های مرده یکی از دلایل بوی بد ناف

 

اگزما

تجمع سلول های مرده و پوسته پوسته شدن پوست می تواند حفره ی ناف را مسدود کند و اگر باکتری ها و چربی نیز در این تجمع شرکت کنند بوی نامطبوع را به شکل شدیدتر ایجاد می کنند.

 

بوی بد ناف از چیست, علت بوی بد ناف, عفونت نافی

راههای درمان بوی بد ناف

 

درمان بوی بد ناف چیست؟

بسته به عاملی که سبب ایجاد بوی نامطبوع شده درمان نیز متفاوت است:

 

تمیز کردن ناف

اگر بوی بد ناف در اثر عدم رعایت بهداشت باشد باید، ناف را به روش اصولی تمیز کرد.

به وسایلی از جمله؛ روغن بچه، آب، الکل، محلول ضدعفونی کننده و گوش پاک کن نیاز است. ابتدا گوش پاک کن را به محلول ضدعفونی کننده آغشته کنید و ناف را تمیز کنید، تا زمانی که تمام آلودگی ها پاک شوند، دوباره با یک گوش پاک کن تمیز حفره ی ناف را از محلول پاک کنید. می توانید برای سالم نگه داشتن پوست ناف؛ از روغن بچه و یا کرم محافظ استفاده کنید.

 

درمان عفونت

اگر بوی بد ناف در اثر عفونت اتفاق افتاد باید از لباس های تمیز و خشک استفاده کرد از لباس هاس تنگ و چسبان دوری شود.

بر اساس اینکه عفونت ناشی از کدام باکتری است پزشک از داروهای ضد قارچ و یا آنتی بیوتیک کمک می گیرد.( به شکل کرم یا خوراکی)

 

اگر عفونت ناشی از پیرسینگ است؛ زیورآلات آن را خارج کنید، لباس تنگ را کنار بگذارید. برای شستن ناف می توانید؛ یک تکه پنبه را به صابون ضدمیکروب آغشته کنید و همراه با آب گرم ناف را شست و شو دهید. سعی کنید این ناحیه ی را تمیز و خشک نگه دارید.

اگر از انجام این مراحل نتیجه نگرفتید به پزشک مراجعه کنید.

 

درمان کیست

اگر بوی نامطبوع در اثر وجود کیست ایجاد می شود؛ به پزشک مراجعه کنید. اگر کیست سطحی باشد نیازی به درمان نیست مگر اینکه باعث آزار فرد شده باشد و اگر کیست عفونی است توسط پزشک با تزریق دارو به داخل آن تخلیه می شود.

 

درمان خانگی بوی بد ناف:

• محلول سالین می تواند رطوبت ناحیه ی عفونت را کاهش دهد و تکثیر باکتری را متوقف می کند.

• در صورت وجود درد از کمپرس آب گرم استفاده کنید.

• روغن درخت چای، یک روغن ضد قارچ و ضد باکتری است و می تواند به بهبود عفونت ناف کمک کند.

• استفاده از پنبه ی آغشته به الکل، دو بار در روز می تواند در رفع بوی بد ناف کمک کننده باشد.

• در صورتی که ناف به خوبی تمیز نشود؛ ورود لوسیون و کرم به آن می تواند سبب جذب باکتری شود.

 

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم عفونت مشاهده شد یا فرد متوجه شود که کیست دچار عفونت شده باید به پزشک مراجعه کند. علائم عفونت شامل:

• قرمزی پوست ناف

• حساسیت در شکم

• تب

• درد در هنگام تخلیه ادرار

 

گردآوری: بخش سلامت بیتوته

 

خواندن
چه چیزی باعث ایجاد چربی در مدفوع می شود و چگونه آن را درمان کنیم؟

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *